תל אביב 24°c
באר שבע 27°c
חיפה 22°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 24°c
אשדוד 24°c
ז' טבת התשפ"ו | 27.12.2025
תל אביב 24°c
באר שבע 27°c
חיפה 22°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 24°c
אשדוד 24°c
X

למה 90% מהישראלים בוחרים לא נכון - והנוסחה המדויקת שתראה לכם מה באמת משתלם

רכב בבעלות או ליסינג? המדריך שיחסוך לכם טעויות של עשרות אלפי שקלים

למה 90% מהישראלים בוחרים לא נכון - והנוסחה המדויקת שתראה לכם מה באמת משתלם
אילוסטרציה צילום: AI

הטעות היקרה ביותר שעושים כשקונים רכב

אתם עומדים בפני החלטה: לקנות רכב בבעלות מלאה או לקחת בליסינג? רוב האנשים בוחרים לפי "מה שנוח עכשיו" או "מה שכולם עושים". התוצאה? הם משלמים אלפי שקלים מיותרים כל שנה מבלי להבין איפה הכסף שלהם נעלם.

האמת היא שאין תשובה אחת נכונה לכולם. יש נוסחה ברורה שקובעת מתי כדאי לקנות ומתי כדאי לליס - והיא תלויה במצב הספציפי שלכם. בכתבה הזו תקבלו את הכלים המקצועיים לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם, כזו שתחסוך לכם הון אמיתי.

מה באמת קורה כשאתם קונים רכב? העלויות האמיתיות שאף אחד לא מספר לכם

רכישה בבעלות מלאה - מה זה באמת עולה?

כשאתם קונים רכב, אתם משלמים מחיר מלא פעם אחת ואז הרכב שלכם - לכאורה. אבל האם באמת זה כל הסיפור?

עלויות רכישה ישירות:

מחיר הרכב המלא - נניח 150,000 ש"ח לרכב משפחתי סטנדרטי

מס רכישה - 10% על חלק מהמחיר (כ-10,000 ש"ח)

רישוי ראשוני - כ-2,000 ש"ח

ביטוח חובה ומקיף - שנה ראשונה כ-7,000 ש"ח

סה"כ השקעה ראשונית: כ-169,000 ש"ח

עלויות שוטפות שנתיות:

ביטוח (חובה + מקיף) - 6,000-8,000 ש"ח

רישוי שנתי - 1,800-2,500 ש"ח

טסט שנתי (לאחר 3 שנים) - 150 ש"ח

טיפולים תקופתיים - 3,000-5,000 ש"ח

תיקונים בלתי צפויים - 2,000-8,000 ש"ח בממוצע

סה"כ שנתי: 13,000-24,000 ש"ח

והנקודה הקריטית שרוב האנשים מתעלמים ממנה:

ירידת ערך (פחת) - זו העלות הנסתרת הכי יקרה! רכב חדש מאבד כ-20% מערכו בשנה הראשונה, ועוד 10-15% בכל שנה לאחר מכן.

במספרים: רכב שקניתם ב-150,000 ש"ח ישווה אחרי 5 שנים רק כ-75,000 ש"ח. הפסדתם 75,000 ש"ח שפשוט נעלמו לכם.

חישוב העלות האמיתית לשנה (5 שנים ראשונות):

פחת שנתי: 15,000 ש"ח

עלויות שוטפות: 18,500 ש"ח (ממוצע)

סה"כ עלות אמיתית לשנה: 33,500 ש"ח

זה בלי לספור את עלות ההון - הכסף שהשקעתם במקום להשקיע במקום אחר.

ליסינג - מה זה באמת אומר לכיס שלכם?

ליסינג נראה פשוט: תשלום חודשי קבוע וזהו. אבל מה באמת מסתתר מאחורי התשלום הזה?

המבנה הכלכלי של עסקת ליסינג

עלויות חודשיות ושנתיות:

תשלום חודשי ממוצע לרכב בשווי 150,000 ש"ח: 2,500-3,200 ש"ח

הליסינג כולל: ביטוח מקיף, רישוי, טיפולים, תיקונים רגילים

לא כולל: דלק, דוחות, נזקים שאתם אשמים בהם

סה"כ עלות שנתית: 30,000-38,400 ש"ח

אבל יש כאן משהו קריטי להבין:

בליסינג אתם משלמים על הפחת + רווח לחברה + עלות מימון. החברה מחשבת בדיוק כמה הרכב יירד בערכו, מוסיפה את הרווח שלה ואת עלויות המימון, ומחלקת את זה לתשלומים חודשיים.

היתרונות האמיתיים של ליסינג:

1. צפיות פיננסית מלאה

אתם יודעים בדיוק כמה תשלמו כל חודש. אין הפתעות של תיקון יקר או ביטוח שעלה פתאום.

2. אפס טרחה ודאגות

תקלה ברכב? שולחים למוסך של החברה והם מטפלים. לא צריך לחשוב על טסט, רישוי, או תזכורות לטיפול.

3. רכב חדש כל כמה שנים

כל 3-4 שנים אתם מחליפים לרכב חדש יותר, עם טכנולוגיה מתקדמת ובטיחות מודרנית.

4. אין סיכון של תקלות יקרות

אחרי 5-7 שנים רכב מתחיל להיות "בעייתי" - תיקונים יקרים, חלפים יקרים. בליסינג זו לא הבעיה שלכם.

החסרונות המשמעותיים:

1. אתם לעולם לא הבעלים

אחרי 10 שנות תשלומים - אין לכם שום דבר. אתם משלמים ללא סוף.

2. מוגבל בקילומטרז'

רוב החוזים מגבילים ל-20,000 ק"מ לשנה. חריגה עולה 0.30-0.50 ש"ח לק"מ.

3. עלות הפרשת החוזה

רוצים לצאת באמצע? תשלמו קנסות כבדים - לפעמים עד 30% מיתרת החוזה.

4. נזקים - האחריות שלכם

שריטה בחניה? תאונה קטנה? אתם משלמים עשרות אלפים.

אז מתי באמת משתלם לקנות? הנוסחה המדויקת

אחרי שהבנו את מלוא העלויות, בואו נראה מתי רכישה בבעלות היא הבחירה הנכונה:

תרחיש א': אתם מתכננים להחזיק את הרכב 7+ שנים

למה זה משתלם?

ברגע שסיימתם לשלם על הרכב (או שקניתם במזומן), כל שנה נוספת היא "כמעט חינם" יחסית. כן, יש ביטוח וטיפולים, אבל אין פחת משמעותי יותר ואין תשלומי ליסינג.

דוגמה מספרית:

שנים 1-5: עלות ממוצעת 33,500 ש"ח לשנה

שנים 6-10: עלות ממוצעת 22,000 ש"ח לשנה (בלי פחת משמעותי)

ממוצע ל-10 שנים: 27,750 ש"ח לשנה

לעומת ליסינג שימשיך לעלות לכם 30,000-38,000 ש"ח גם בשנה ה-10.

החיסכון: 40,000-100,000 ש"ח על פני 10 שנים!

תרחיש ב': אתם נוהגים מעל 25,000 ק"מ בשנה

ליסינג מגביל אתכם בקילומטרז'. אם אתם נוהגים 30,000 ק"מ בשנה:

10,000 ק"מ חריגה × 0.40 ש"ח = 4,000 ש"ח קנס שנתי

על פני 4 שנות ליסינג = 16,000 ש"ח נוספים!

רכב בבעלות לא מגביל אתכם בכלום.

תרחיש ג': יש לכם יכולת פיננסית להשקעה ראשונית

אם יש לכם את הסכום המלא (או לפחות 60-70%), קנייה משתלמת יותר כי:

אתם לא משלמים ריבית או עלויות מימון לחברת ליסינג

אתם לא משלמים את "רווח החברה" שמשובץ בתשלומים

יש לכם נכס שניתן למכור בעתיד

תרחיש ד': אתם מבינים ברכב או מכירים מוסך אמין

אחד החסרונות ברכישה הוא חוסר הוודאות בתיקונים. אבל אם:

אתם מבינים בבעיות טכניות בסיסיות

יש לכם מוסך אמין שלא "עושה" לכם את המחיר

אתם יכולים לטפל בתחזוקה שוטפת בעצמכם

אז הסיכון והעלות שלכם יורדים משמעותית.

תרחיש ה': אתם לא צריכים את הרכב החדש ביותר

אם מספיק לכם רכב שהוא לא בהכרח מהשנה האחרונה, אתם יכולים:

לקנות רכב בן 2-3 שנים במחיר הרבה יותר נמוך

הפחת הגדול כבר עבר, אבל הרכב עדיין בקרטון

חיסכון של 30-40% ממחיר רכב חדש!

מתי באמת משתלם ליסינג? המקרים שבהם זו הבחירה החכמה

למרות שרכישה לרוב משתלמת בטווח ארוך, יש מצבים ברורים שבהם ליסינג הוא הפתרון הנכון:

תרחיש א': אתם מחליפים רכב כל 3-4 שנים ממילא

יש אנשים שלא מוכנים לנהוג ברכב ישן. אם זה אתם - ליסינג מתאים לכם מושלם.

למה? כי בבעלות, אתם:

קונים רכב חדש ב-150,000 ש"ח

מוכרים אחרי 3 שנים ב-100,000 ש"ח (איבדתם 50,000)

קונים רכב חדש שוב - מחזור אינסופי של הפסדים

בליסינג? אתם פשוט מחזירים ולוקחים חדש. אין הפסדי פחת על הראש שלכם.

תרחיש ב': התקציב החודשי שלכם מוגבל

אין לכם 150,000 ש"ח זמינים, ואתם לא רוצים הלוואה עם ריבית גבוהה?

ליסינג מאפשר לכם:

להשתמש ברכב איכותי תמורת תשלום חודשי סביר

לשמור על נזילות פיננסית

לא לקחת הלוואה שתלחץ עליכם

זה מתאים במיוחד למשפחות צעירות שהתקציב שלהן מצומצם אבל הן זקוקות לרכב אמין.

תרחיש ג': אתם משתמשים ברכב לעסק והוצאות הן מוכרות

פה ליסינג הופך למשתלם מאוד:

התשלום החודשי הוא הוצאה מוכרת לחלוטין

אתם מפחיתים את הכנסת העסק החייבת במס

בפועל, המדינה "משתתפת" בחלק גדול מהעלות

דוגמה:

תשלום חודשי: 3,000 ש"ח

הטבת מס (במס שולי של 47%): חוזר אליכם 1,410 ש"ח

עלות אפקטיבית: 1,590 ש"ח בלבד!

במקרה כזה, ליסינג עסקי הוא כלי חכם מאוד.

תרחיש ד': אתם לא רוצים להתעסק עם מכירה עתידית

מכירת רכב יד שנייה זה:

פרסום, שיחות טלפון אינסופיות

מפגשים עם קונים פוטנציאליים

מיקוח, חוסר אמון, בדיקות

זה יכול לקחת חודשים!

בליסינג? מסיימים את התקופה, מחזירים את הרכב - וזהו. אפס טרחה.

תרחיש ה': אתם צריכים רכב למשך תקופה מוגדרת

עובדים במקום מסוים ל-3 שנים

גרים באזור מסוים לתקופה מוגבלת

מתכננים לעבור לחו"ל בעוד 4 שנים

במקרים כאלה, ליסינג נותן לכם בדיוק מה שאתם צריכים - פתרון זמני ללא התחייבות ארוכת טווח.

החישוב הפשוט שיראה לכם מה משתלם דווקא לכם

הגיע הזמן לפשט ולתת לכם כלי פשוט שיכריע בשבילכם.

שלב 1: השיבו על 5 השאלות הבאות

כמה זמן אתם מתכננים להחזיק את הרכב?

פחות מ-5 שנים = נקודה לליסינג

5-7 שנים = תיקו

7+ שנים = נקודה לקנייה

כמה אתם נוהגים בשנה?

מעל 25,000 ק"מ = נקודה לקנייה

15,000-25,000 ק"מ = תיקו

פחות מ-15,000 ק"מ = נקודה לליסינג

האם יש לכם הון להשקעה ראשונית?

כן, יש לי 60%+ = נקודה לקנייה

יש לי 30-60% = תיקו

אין לי כלל = נקודה לליסינג

האם אתם צריכים תמיד רכב חדש?

חייב רכב חדש = נקודה לליסינג

לא אכפת לי = נקודה לקנייה

האם הרכב לשימוש עסקי?

כן, עסקי = נקודה חזקה לליסינג

לא, פרטי = נקודה לקנייה

שלב 2: ספרו את הנקודות

3+ נקודות לקנייה = קנייה משתלמת יותר

3+ נקודות לליסינג = ליסינג משתלם יותר

תיקו או קרוב = תחשבו לפי השיקולים הבאים:

השיקולים הנוספים שצריך לקחת בחשבון

אבטחת התעסוקה שלכם

ליסינג הוא התחייבות חודשית לשנים. אם יש חוסר ביטחון תעסוקתי - זה סיכון משמעותי. בקנייה, אם מצבכם משתנה, אתם יכולים למכור ולצאת.

הצורך בגמישות

חיים משתנים. אולי תצטרכו לעבור לעיר אחרת, אולי מספר הילדים ישתנה. רכב בבעלות נותן לכם גמישות מלאה - אתם יכולים למכור בכל רגע ולקנות משהו אחר.

היכולת להשקיע את ההפרש

אם אתם בוחרים ליסינג כי "אין לכם את הכסף לקנייה", שאלו את עצמכם:

האם אתם משקיעים את ההפרש?

אם בקנייה הייתם משלמים 33,500 ש"ח לשנה, ובליסינג אתם משלמים 36,000 ש"ח - כלכלית זה כמעט אותו דבר.

אבל אם בקנייה הייתם משלמים 33,500 ש"ח, ובליסינג אתם משלמים 36,000 ש"ח והשארתם 120,000 ש"ח להשקעות (הסכום שלא הוצאתם על קניה) - אז ליסינג יכול להיות משתלם!

רק אם אתם באמת משקיעים את הכסף הזה ומרוויחים עליו.

טעויות נפוצות שעולות לאנשים הון - אל תהיו אחד מהם

טעות 1: לקנות רכב חדש כשרכב בן 2-3 שנים יעשה את העבודה

רכב חדש מאבד 20% בשנה הראשונה. זה כ-30,000 ש"ח שפשוט עפים לכם. רכב בן שנתיים כבר עבר את הפחת הקשה, אבל הוא עדיין כמו חדש.

טעות 2: לקחת ליסינג ואז לחרוג בקילומטרים

הקנס על חריגה יקר מאוד. אם אתם יודעים שאתם נוהגים הרבה - אל תיקחו ליסינג! או לפחות קחו חבילה עם קילומטרז' גבוה מראש.

טעות 3: לקנות רכב יקר מדי יחסית להכנסה

כלל אצבע: רכב לא צריך לעלות יותר מ-30% מההכנסה השנתית שלכם. אם אתם מרוויחים 15,000 ש"ח לחודש, רכב של 200,000 ש"ח הוא יותר מדי יקר בשבילכם.

טעות 4: להתעלם מעלויות התחזוקה ארוכות הטווח

אנשים קונים רכב ויודעים כמה הם שילמו עליו. אבל הם שוכחים שעוד 7 שנים יצטרכו להחליף מצמד ב-8,000 ש"ח או מזגן ב-5,000 ש"ח. תכננו מראש.

טעות 5: ליסינג ללא קריאת החוזה

אנשים חותמים בלי לקרוא:

כמה עולה לצאת מהחוזה?

מה קורה בתאונה?

מה המגבלות והקנסות?

קראו הכל. הבינו הכל. או שתשלמו על זה מאוחר יותר.

לסיכום: איך לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם

אין תשובה אחת נכונה לכולם. יש את התשובה הנכונה עבורכם.

קנייה משתלמת אם:

אתם מחזיקים רכב 7+ שנים

אתם נוהגים הרבה קילומטרים

יש לכם יכולת פיננסית להשקעה ראשונית

אתם מוכנים לטפל בתחזוקה ומכירה עתידית

אתם רוצים נכס שהוא שלכם

ליסינג משתלם אם:

אתם מחליפים רכב כל 3-4 שנים

התקציב החודשי שלכם מוגבל

הרכב לשימוש עסקי (זיכוי מס)

אתם רוצים אפס טרחה ודאגות

אתם צריכים רכב לתקופה מוגדרת

הצעד הבא שלכם:

עשו את החישוב - ענו על 5 השאלות שהצגנו

תחשבו את העלויות הספציפיות לכם (יש מחשבונים מקוונים)

שקלו את השיקולים האישיים - גמישות, ביטחון תעסוקתי, צרכים עתידיים

קבלו החלטה מושכלת

זכרו: ההחלטה הטובה ביותר היא זו שמתאימה למצב הפיננסי והאישי שלכם, לא מה שהשכן עשה או מה ש"כולם עושים".

בהצלחה בבחירה החכמה!

הערה: המספרים בכתבה הם להמחשה בלבד והם ממוצעים. מחירים משתנים לפי דגמים, חברות ליסינג ותנאי שוק. מומלץ לבצע חישוב אישי לפני קבלת החלטה.

רכבים

 צבע אדום

art