וואטסאפ פותחת במלחמה: לא תוכלו להתשמש יותר ב-ChatGPT ובבוטים
וואטסאפ לא תאפשר יותר לבוטים מבוססי בינה מלאכותית, דוגמת ChatGPT, לפעול בתוך האפליקציה
וואטסאפ מתכוננת לצעד משמעותי שישנה את הדרך בה עסקים ומפתחים משתמשים בפלטפורמה. לפי דיווח ב-TechCrunch, החברה עדכנה השבוע את מדיניות השימוש שלה בממשק ה-API העסקי - ומבהירה באופן חד משמעי: צ'אטבוטים כבר לא יהיו חלק מהמשחק.
המדיניות החדשה, שתיכנס לתוקף ב-15 בינואר 2026, מונעת ממפתחים להפעיל עוזרים דיגיטליים או שירותי AI דרך וואטסאפ אם זו הפונקציה העיקרית של המוצר. כלומר, צ’אטבוטים כמו ChatGPT או Perplexity, שפעלו עד כה דרך האפליקציה, צפויים להיחסם.
לפי הכללים החדשים, "ספקים ומפתחים של טכנולוגיות בינה מלאכותית או למידת מכונה, לרבות מודלי שפה גדולים, פלטפורמות גנרטיביות, עוזרים כלליים או טכנולוגיות דומות, מנועים מלהשתמש בפתרון העסקי של וואטסאפ כדי לספק או להציע שירותים אלה כאשר הם מהווים את הפונקציה המרכזית של המוצר".
במטא מבהירים שהשינוי לא אמור לפגוע בעסקים שמשתמשים בבינה מלאכותית לצורך שירות לקוחות בלבד. כלומר, אם חברה מפעילה בוט שמגיב ללקוחות או מספק מידע על הזמנות - היא תוכל להמשיך לפעול כרגיל.
מטא מסבירה כי ה-API של וואטסאפ נועד במקור לאפשר אינטראקציה בין עסקים ללקוחות ולא להפוך לפלטפורמת הפצה לכלים מבוססי בינה מלאכותית כללית. לדבריה, הצפת השרתים בבקשות מצד צ’אטבוטים יצרה עומס ותמיכה טכנית מורכבת, שאינה מתאימה לייעוד המקורי של השירות.
עם זאת, נראה שהמטרה הרחבה יותר של הצעד הזה היא שמירה על השליטה האסטרטגית של מטא במרחב ה-AI של וואטסאפ. הסיבה, "עומס על השרתים", נשמעת מעט חלשה, וייתכן שמדובר בעיקר ברצון של מטא לרכז את השימושים סביב העוזר שלה, Meta AI, שכבר משולב באפליקציה, אך עדיין לא זמין בישראל וברבות מהמדינות האחרות.
מאחורי הקלעים מסתתר גם היבט כלכלי ברור: ממשק ה-API הוא אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים של וואטסאפ. החברה גובה תשלום מעסקים לפי סוגי הודעות שהם שולחים - הודעות שיווק, שירות, או אימות - אך צ’אטבוטים כלליים אינם נכללים במודל הזה ולכן לא מניבים רווח ישיר למטא.
בשנה שעברה OpenAI השיקה גרסת ChatGPT ייעודית שפועלת ישירות בתוך וואטסאפ, ובתחילת השנה גם Perplexity הצטרפה למגמה. שני השירותים, ועוד דומים, מספקים למשתמשים יכולות מתקדמות כמו ניתוח תמונות, מענה להודעות קוליות ויצירת תוכן - מה שגורם לזינוק משמעותי בכמות ההודעות שנשלחות באפליקציה.