הדרישה יוצאת הדופן של וויזאייר - והטלטלה הצפויה בענף התעופה הישראלי
ענקית הלואו-קוסט ההונגרית במגעים לפתיחת בסיס פעילות בישראל - ומציבה דרישה חריגה במיוחד: קבלת ״חופש תעופה שביעי״ | המשמעות: אפשרות להפעיל טיסות ישירות בין שתי מדינות שאינן ישראל | מי עלול להפסיד מהמהלך? כל הפרטים
זה חודשים שחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר מביעה עניין בהרחבת פעילותה בישראל וכעת במשרד התחבורה שוקלים לאפשר לה להקים כאן בסיס קבוע. אלא שבדיונים שנערכו בימים האחרונים בין נציגי החברה לבכירי המשרד, עלתה דרישה חריגה מצדה של וויזאייר - שעשויה למוטט את המהלך כולו.
במהלך השיחות הציבה החברה כמה תנאים לפתיחת הבסיס, בהם מעבר לפעילות מטרמינל 1 שבו עלויות התפעול נמוכות יותר מאשר בטרמינל 3, והקמת מתקן תחזוקה למטוסים בישראל. אולם בפגישה האחרונה העלתה וויזאייר בקשה תקדימית: לאפשר לה את מה שמכונה ״חופש תעופה שביעי״ זכות להפעיל טיסות מישראל למדינות שאין להן קשר ישיר לאיחוד האירופי.
נכון להיום, וויזאייר רשאית לטוס מישראל רק ליעדים באיחוד האירופי, בהתאם להסכם ״השמיים הפתוחים״. קבלת ״החופש השביעי״ תאפשר לה להפעיל טיסות בין ישראל למדינות מחוץ לאיחוד מהלך שעד כה לא אושר לחברות נוסעים זרות בישראל.
העיקרון של ״חופש שביעי״ מקורו באמנת שיקגו משנת 1944, שהגדירה את זכויות הטיסה בין מדינות. מדובר בזכות חריגה, המאפשרת לחברת תעופה להפעיל קווים בין שתי מדינות זרות שאינן מדינת הבית שלה. בעולם, רק מעט מדינות אימצו אותה בהסכמי נוסעים - ובהן אוסטרליה וניו זילנד, שהקימו שוק תעופה משותף.
לפי ההערכות, אם הדרישה תאושר, וויזאייר תוכל להרחיב משמעותית את פעילותה בישראל - עם עשרות טיסות יומיות נוספות ויתרון תחרותי גדול על פני חברות ישראליות. עבור הנוסעים, מדובר בצעד שעשוי להוזיל מחירים, אך בענף מזהירים כי ההשפעה על המחירים תהיה מוגבלת אם חברות נוספות לא ייכנסו לשוק.
בחברות התעופה המקומיות מזהירים מפני פגיעה קשה בתחרות ההוגנת. לטענתן, הן נושאות בעלויות ביטחון ותפעול גבוהות בהרבה משל חברות זרות, ולכן יתקשו לעמוד בתנאים החדשים. בנוסף, קיים חשש שמהלך כזה ייצור תקדים שיאפשר גם לחברות אחרות לדרוש זכויות דומות.
עבור שרת התחבורה מירי רגב, אישור המהלך עשוי להירשם כהישג משמעותי, אך גם להציב אותה במוקד לחצים כבדים מצד החברות הישראליות וועדי העובדים. מנגד, אם ישראל תסרב לדרישת וויזאייר, יפחת הסיכוי להקמת הבסיס המקומי - ובמשרד ייאלצו לבחון הקלות אחרות, כמו פעילות מטרמינל 1, תמריצים כלכליים או אישור להקים מתקן תחזוקה למטוסים.