המהפכה אחרי 20 שנה: מלונדון לניו יורק - בשעתיים בלבד!
יותר משני עשורים אחרי טיסתה האחרונה, מתוכננת גרסה חדשה של מטוס העל־קולי המיתולוגי. “קונקורד 2.0” | כל הפרטים
עולם התעופה עומד בפני מהפכה של ממש: יותר מ־20 שנה לאחר שטיסת הקונקורד האחרונה נחתה בבריסטול בשנת 2003, מתוכננת חזרתה של האגדה, בדמות קונקורד 2.0.
על פי דיווחים בענף, המטוס החדש צפוי להיכנס לשירות מסחרי כבר בשנים הקרובות ולצמצם את זמן הטיסה בין לונדון לניו יורק לשעתיים בלבד, כך פורסם בדיילי מייל הבריטי.
הבשורה מגיעה בעקבות חקיקה חדשה שנחתמה בארצות הברית ביוני האחרון, המבטלת את האיסור על טיסות על־קוליות מעל שטח יבשתי, מה שהיה אחד המכשולים העיקריים בפני פיתוח מטוסים מהירים מהקול.
[WHATSAPP_BANNER]
המהלך התאפשר בזכות טכנולוגיות חדשות להפחתת רעש ה"בום העל־קולי", שהייתה אחת הביקורות המרכזיות נגד הדגם המקורי.
הפרויקט החדש מובל על ידי חברת Fly-Concorde Ltd, שמאחוריה עומדים מהנדסים וחברות תעופה בינלאומיות.
הדגם העתידי צפוי לשקול 50 אחוז פחות מהקונקורד המקורית, לטוס בגובה של 60 אלף רגל, ולהיות מונע באמצעות דלק תעופה בר־קיימא (SAF) - מהלך שמטרתו להפוך את התעופה העל־קולית לידידותית יותר לסביבה.
החברה מתכננת להשיק את הטיסות הראשונות סביב יובל ה־50 לטיסת הקונקורד הראשונה ב־1976, ולקיים קווים מהירים במיוחד בין לונדון וניו יורק או לוס אנג'לס וושינגטון - שיימשכו כשעתיים בלבד במקום שש עד שבע שעות כיום.
כפי שהיה בעבר, גם המטוס החדש צפוי לשרת תחילה את פלח היוקרה של השוק. מחירי הכרטיסים הראשונים צפויים להיות גבוהים במיוחד, אך גורמים בענף מעריכים כי עם הזמן, עלויות התפעול ירדו והטיסות ייפתחו לקהל רחב יותר.
הקונקורד החדשה אמנם איננה חידוש ישיר של המטוס ההיסטורי, אך היא מבקשת לכבד את מורשתו ולהתאים אותה לסטנדרטים הטכנולוגיים והאקולוגיים של המאה ה־21.
הקונקורד המקורית הייתה מטוס הנוסעים העל־קולי הראשון בעולם, שטס במהירות כפולה ממהירות הקול - מעל 2,100 קמ"ש.
היא הופעלה על ידי British Airways ו־Air France בלבד, והפכה לסמל של יוקרה, חדשנות ואליטיזם תעופתי. בין נוסעיה הקבועים נמנו המלכה אליזבת השנייה, פול מקרטני, מיק ג’אגר וג’ואן קולינס.
בשל הרעש העז שיצרה בעת שבירת מחסום הקול, הותר לה לטוס רק מעל האוקיינוס האטלנטי, בעיקר בין לונדון וניו יורק.
טיסתה האחרונה נערכה ב־26 בנובמבר 2003, אז נחתה בבריסטול לעיני קהל נרגש שנפרד ממנה לשלום.
במקביל, גם נאס"א מפתחת את מטוס המחקר העל־קולי החדש שלה, X-59, שכונה "בן הקונקורד".
ה-X-59 צפוי לטוס מלונדון לניו יורק בכ־3 שעות ו־44 דקות בלבד, עם עיצוב מיוחד שגורם ל"בום" העל־קולי להישמע כ"נקישה" רכה בלבד. המטוס, שמחיר פיתוחו עומד על 247.5 מיליון דולר, עובר כעת ניסויי בטיחות בקליפורניה לקראת טיסת הבכורה שלו.