תל אביב 24°c
באר שבע 27°c
חיפה 22°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 24°c
אשדוד 24°c
י"א חשון התשפ"ו | 02.11.2025
תל אביב 24°c
באר שבע 27°c
חיפה 22°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 24°c
אשדוד 24°c
X

למה אין חגורות בטיחות ברכבת? זו הסיבה האמיתית

אחרי עשרות שנים של טיסות, מכוניות ואוטובוסים עם חגורות, דווקא הרכבת נותרה יוצאת דופן. מומחה בטיחות אמריקני חושף למה אין בהן צורך, ואיך הן עלולות אפילו לסכן

למה אין חגורות בטיחות ברכבת? זו הסיבה האמיתית
קרון רכבת, אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

רובנו לא מעלים על הדעת להיכנס לרכב או למטוס בלי לחגור חגורת בטיחות. אבל יש כלי תחבורה אחד שבו אין להן זכר, גם לא ברכבות מהירות במיוחד כמו הבולטים היפניים.נ האם זה לא מוזר?

המומחה לבטיחות תחבורה תומאס בארת’, חוקר לשעבר במועצה הלאומית לבטיחות תחבורה בארה"ב (NTSB), מסביר למגזין Reader’s Digest: “התשובה הפשוטה היא - אין צורך. כמעט בכל מקרה אפשרי".

למרות שהן זוכות לסיקור נרחב כשהן קורות, תאונות רכבת הן נדירות מאוד, במיוחד ביחס לתאונות דרכים.

על פי נתוני מנהל הרכבות הפדרלי (FRA), בשנת 2024 נרשמו בארה"ב 2,261 תאונות רכבת במעברי מסילה בלבד, עם 262 הרוגים.

לשם השוואה, באותה שנה דווחו כמעט 40 אלף הרוגים בכבישים. “רכבות פועלות בסביבה מבוקרת - על פסי רכבת, עם נהגים מקצועיים ולוח זמנים מדויק,” אומר בארת’. “זו סביבה בטוחה מספיק כדי לוותר על חגורות בלי להגדיל את הסיכון.”

בעת תאונה, עוצמת הפגיעה נקבעת לפי כמה מהר הרכב נעצר. “כשמכונית פוגעת בקיר, העצירה מיידית ולכן גם כוח הפגיעה עצום,” מסביר בארת’.

“רכבת, לעומת זאת, כבדה מאוד ונעצרת בהדרגה ולכן כוח הפגיעה נמוך בהרבה.”

במילים אחרות, הסיכון לפציעות קשות עקב טלטלה פתאומית נמוך משמעותית מאשר ברכב פרטי.
אמנם התנגשות חזיתית או ירידה מהפסים עלולות להיות מסוכנות מאוד, אך הן נדירות ביותר.

בעולם הרכבות, הדגש איננו על חגורות אלא על מניעת התאונות מלכתחילה. לדוגמה, מערכת Positive Train Control (PTC) - רשת לאומית שמונעת טעויות אנוש על ידי שליטה אוטומטית בתנועת הרכבות - נועדה לצמצם כמעט לאפס את הסיכוי להתנגשות.

על פי איגוד הנוסעים ברכבות, נסיעה ברכבת בטוחה פי 17 מנסיעה ברכב. במונחי מספר נסיעות, היא אף בטוחה יותר מטיסה - אף שטיסות נחשבות בטוחות יותר למרחקים ארוכים.

למה לא כדאי להוסיף חגורות – גם אם רוצים

לפי התשובה של בארת’ למגזין Reader’s Digest, גם אם היינו רוצים להוסיף חגורות, הדבר פשוט לא משתלם ולא פרקטי:

  • עלות אדירה: כדי שחגורות יעבדו, יש לשנות את מבנה המושבים לחלוטין, מהלך שיעלה הון עתק.

  • שימוש נמוך: רוב הנוסעים כלל לא יחגרו, במיוחד ברכבות עירוניות עם עצירות תכופות.

  • אי נוחות: מושבים קשיחים יותר שיתאימו לחגורות עלולים דווקא להגביר פציעות במקרה של תאונה, כשנוסעים עומדים או נעים בקרון.

  • מגבלת מקום: ברכבות עמוסות בעמידה, חגורות אינן אפשריות כלל.

במקום חגורות, הרכבות מתוכננות להפחית את הסיכון מבפנים. תקנות בטיחות מחמירות, כמו Title 49 CFR Part 238.233 שנכנסה לתוקף כבר ב־1999, מחייבות עיצוב פנימי שמקטין את סכנת הפגיעה: מושבים בעלי זוויות בטוחות, מעקות מעוגלים וחומרים סופגי אנרגיה שמונעים פציעות גם במקרי חירום נדירים.

בארת’ מסביר: “כל עיצוב רכבת נבחן בקפדנות כדי לאזן בין עמידות, בטיחות ונוחות. רכבת מטרו למשל צריכה להיות חסונה יותר מרכבת בין־עירונית.”

אז האם צריך לחשוש?

ממש לא.
נסיעה ברכבת היא אחת הדרכים הבטוחות ביותר להגיע ממקום למקום והעובדה שאין בה חגורות איננה טעות תכנונית, אלא בחירה מודעת המבוססת על נתונים סטטיסטיים והנדסה מתקדמת.

“אין שום אמצעי תחבורה שהוא בטוח במאה אחוז,” מסכם בארת’. “אבל במקרה של רכבות, רמת הסיכון כבר כל כך נמוכה, שחגורות פשוט לא נדרשות.”

 

רכבת חגורת בטיחות מטוס

 צבע אדום

art